Одним з напрямків, які активно підтримує Київська обласна організація ПП «Об’єднання «Самопоміч» і фракція в Київськой обласні раді – це «Безпека руху». Ми просуваємо і активно підтримуємо системні ініціативи на рівні обласної влади, чи окремі ініціативи на місцях щодо змін дорожньої інфраструктури та впровадження нових інженерних рішень, які підвищують безпеку на дорогах і знижують показники травмованих та загиблих в ДТП.

Кругове перехрестя (англійською Roundabout) — це перехрестя, де транспортні засоби уповільнюються і починають круговий рух навколо центрального «острову» до виїзду на одному з поворотів з кругового перехрестя. Починаючи з 28 квітня 2017 року, згідно із законом №1993-VIII, на перехрестях, де організовано круговий рух, перевага надається тому транспортному засобу, який вже рухається по колу. Тобто з цього року схема проїзду кругових перехресть стала такою, як у всіх країнах Європи. Ці перехрестя зазвичай не обладнуються світлофорами і є нерегульованими.

Перше кругове перехрестя було облаштоване в Парижі навколо Тріумфальної арки в 1901 році. Columbus Circle в Нью-Йорку був побудований в 1904 році. Перше британське кругове перехрестя датоване 1909 роком. Широке застосування таких перехресть розпочалося в середині 1960-х років, і наразі переважна більшість важливих перехресть у розвинених країнах влаштовується саме так. Нажаль, в Україні, як і в інших країнах, що були колишніми республіками СРСР, організація перехресть з рухом колом не була і досі не є пріоритетом.

Чому у переважній більшості країн світу будують саме кругові перехрестя? – Відповідь можна знайти у результатах досліджень в різних країнах. Зокрема, в Нідерландах, у 1992 році було досліджено зміну дорожньої ситуації після заміни 181 звичайного перехрестя зі світлофорами на кругові без світлофорів – кількість дорожньо-транспортних пригод (ДТП) знизилась на 51%, кількість травмованих людей в їх результаті – на 44%. В Австралії таке ж дослідження «до-після реконструкції» перехресть проводили у 1981 році, на 73 об’єктах – зменшення на 74% кількості ДТП та на 32% кількості травмованих. У Франції є дані по дослідженню у 1988 році щодо 522 реконструйованих кругових перехрестя і результати взагалі виявились фантастичними: на 90% з них за рік не було ушкоджено жодної людини. Як досягається такий ефект? – Нижче малюнок, що статистично все пояснює: кількість потенційних конфліктів (перетинів траєкторій руху) авто на круговому перехресті вчетверо менша, кількість потенційних конфліктів пішоходів та авто – втроє менша! Це перша і найважливіша перевага.

Друга полягає в тому, що перед такими перехрестями водій обов’язково знижує швидкість, оскільки проїхати по-іншому неможливо. А третя перевага у тому, що час очікування для водіїв на таких перехрестях значно менший, на них не утворюються затори і, як наслідок, рівень викидів шкідливих в атмосферу навколо таких перехресть значно нижчий, ніж біля звичайних.

Крім того, важливою характеристикою кругових перехресть є їх пропускна здатність. Майже всім відома телепрограма «Руйнівники міфів» – кілька років тому вони провели експеримент щодо кількості транспорту, яка може проїхати через 2 різних типи перехресть. Так от, кругові показали на 20% вищу ефективність. Подивитись повне відео передачі можна за цим посланням: https://www.wimp.com/mythbusters-four-way-stop-vs-roundabout/ . У кругових перехресть є лише один суттєвий недолік – вони потребують більшої площі для організації руху, тому не всі наявні перехрестя можна зробити круговими.

Якість життя людини, безумовно, залежить від безпеки на дорогах. За статистичними даними 2016 року на дорогах Київської області сталось 9,7 тисяч дорожньо-транспортних пригод (5 місце серед областей в Україні), 2469 людей травмовано, 366 загинуло. Розрахунковий показник смертності від ДТП в Київській області – 20 чол на 100 тис населення за рік. В країнах ЄС середній показник складає 5 чол на 100 тис населення в рік (в окремих країнах Північної Європи – 2,7). Відповідно, користування мережею доріг Київської області для середньостатистичного жителя в 4 рази небезпечніше ніж в європейських країнах. А в Києво-Святошинському районі ситуація чи не найгірша: 374 людини травмовано, 48 загинуло (13% від всіх загиблих в ДТП в області), показник смертності – 27 чол. на 100 тис.населення на рік, що в 10 разів перевищує показники Північної Європи! Тому одним з пріоритетів місцевої влади Києво-Святошинського району має стати реконструкція перехресть, організація на них «руха колом».

Саме з таким проектом навесні 2017 року до Київської обласної ради, за інфраструктурною субвенцією, звернулась Бобрицька сільська рада. Проект передбачає реконструкцію складного перехрестя в центральній частині села, його важливим елементом є окрема організація пішохідного та велосипедного руху. Проект отримав підтримку і був рекомендований до включення в Програму будівництва, ремонту та реконструкції Київської області, зі співфінансуванням у 2017 році у вигляді цільової субвенції місцевому бюджету в грошовій формі. Це важливий прецедент для інших сільских і міських громад, оскільки показує як реально в сучасних умовах функціонування бюджетів різних рівнів втілювати елементи, що підвищують безпеку на автодорогах в межах населених пунктів.

Мал. «Проект реконструкції перехрестя в с.Бобриця Києво-Святошинського району».

На фото: Роман Титикало, Голова регламентної комісії Київської обласної ради, заступник керівника фракції ПП «Об’єднання»Самопоміч»(ліворуч) і Олександр Король, Голова Бобрицької сільради (праворуч) (фото з місця реконструкції).

“Від себе особисто можу сказати, що вже два роки спостерігаю за тим, як змінюється с. Бобриця і відверто був радий, коли до мене звернулись представники місцевої громади з проханням сприяти реалізації цього проекту. Тут збіглися цінності та задачі нашої політичної сили в обласній раді, і моє бажання допомогти важливому прикладу системних змін у конкретній сільській громаді, бо бачу як цим селом надихаються інші. Якщо у представників інших громад Києво-Святошинського району є конкретні проекти щодо підвищення безпеки руху, то готовий долучатись до їх підтримки в обласній раді та державній адміністрації, контактуйте зі мною через електронну пошту Києво-Святошинської районної організації «Самопоміч»: samopomichks@gmail.com” – Роман Титикало

На фото: Автор статті,
член Виконавчого комітету
Київської ОО ПП «Об
єднання «САМОПОМІЧ»
Роман Іваненко