Тенденція останніх десятиліть – концентрація населення в містах-мегаполісах. Київ користується значною популярністю, але не всім доступна вартість нерухомості в столиці, тому все більше людей звертають свою увагу на околиці Києва. Києво-Святошинський район має більш-менш зручне транспортне сполучення, відносну доступність житла, тому привабив стільки людей, що став найбільшим (за кількістю населення) районом країни. Управління статистики у Києво-Святошинському районі станом на 2017-й рік наводить цифру – 194 тисячі зареєстрованих в районі мешканців. Це офіційна кількість. З неофіційних джерел, які враховують тих, хто фактично проживає без реєстрації, кількість жителів району на початок 2018 року оцінюється в понад 280 тис. чоловік.

За офіційними даними відділу освіти Києво-Святошинської районної державної адміністрації в районі на 1000 жителів припадає дітей від 0 до 18 років – 266,6 осіб; з них шкільного віку (від 6 до 18 років) – 132,1 осіб;  дошкільного віку – 134,5 осіб.  Ми зацікавились станом якості освіти в районі і зробили кілька запитів, щоб з’ясувати загальну картину. Ось що вийшло: у віддалених від межі Києва селах Києво-Святошинського району норми навантаження в школах більш-менш дотримані: школярі вчаться в одну зміну і в класах навчається близько 20-25 учнів (навіть 15 учнів, як в с.Лісники чи с.Малютянка), але в таких містах і селах, як Вишневе, Боярка, Крюківщина, Свято-Петрівське, Софіївська Борщагівка, Петропавлівська Борщагівка та Віта-Поштова норми дотримуються умовно, з надзвичайним дискомфортом для дітей (діти навчаються в 2 зміни в надзвичайно тісних приміщеннях).

Оскільки районний відділ освіти дає нормативні та фактичні показники по наявних школах, а розрахунок реальної потреби відсутній, то ми застосували просту логіку: взяли офіційний показник кількості дітей шкільного віку на 1 тис населення, помножили на фактичну кількість тисяч жителів кожного населеного пункту  і отримали показник реальної кількості дітей шкільного віку. Далі від цього показника відняли нормативну кількість місць в наявних школах – і так маємо показник реального ДЕФІЦИТУ місць у школах (він відображений в останньому стовпчику).

Показники забезпеченості шкільною освітою по окремим місцевим радам Києво-Святошинського району, грудень 2017 року:

Місцева рада (адм.п.) населення, тис чол Вчиться дітей Нормативно дітей Дітей шкільного віку реально Дефіцит місць
реєстр наявне всього на 1 школу всього на 1 школу
1 Боярська міська рада 36 50 5674 705,88 5308 663,5 6 605 1 297
2 Вишнева міська рада 40 60 5158 1289,5 4253 1063,25 7 926 3 673
3 Віто-Поштова сільська рада 3 4 367 367 320 320 528 208
4 Крюківщинська сільська рада 7 12 1251 1251 784 784 1 585 801
5 Петропавлівсько-Борщагівська сільська рада 12 16 1523 761,5 840 420 2 114 1 274
6 Софіївсько-Борщагівська сільська рада 17 25 1318 1318 783 783 3 303 2 520
7 Святопетрівська сільська рада 4 10 696 696 392 392 1 321 929
Всього 119 177 23 382 10 702

Норми наповнюваності:

-груп для дітей віком від 3 до 6 років у закладах дошкільної освіти становить – до 20 осіб.

– класів закладів загальної середньої освіти не повинна перевищувати 30 учнів.

Висновок: з фактичних 23 тисяч дітей шкільного віку, сім’ї яких проживають на території місцевих рад, що вказані в таблиці, більше 10 тисяч не мають нормальної можливості вчитись у державних школах населених пунктів Києво-Святошинського району і змушені шукати інші рішення. Це виливається або в таку ситуацію як в Петропавлівській Борщагівці, де дітей в школах більше вдвічі за норматив (наслідок – навчання у дві зміни, перевищення нормативної кількість дітей в класі), або у навчання дітей в Києві, за 15-20 км від власної домівки. Чи щасливі вони від того, чи щасливі їх батьки? Певно, що ні. Дещо рятують ситуацію підприємці, які створюють приватні школи. У нас їх офіційно в районі зареєстровано 12, загальна проектна потужність – 2 500 учнів.

 Приватні шкільні заклади у Києво-Святошинському районі, грудень 2017 року:

Населенний пункт школа (скорочена назва) Кількість учнів в школі Кількість класів в школі Проектна потужність школи, учнів
м.Боярка ТОВ “ПРИВАТНИЙ ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ  НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ІІІ СТУПЕНЯ “ЛІЦЕЙ “МІЖНАРОДНИЙ ВИМІР” 24 2 100
ТОВ “ПРИВАТНА СПЕЦІАЛІЗОВАНА  ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ  З ПОГЛИБЛЕНИМ ВИВЧЕННЯМ АНГЛІЙСЬКОЇ

МОВИ “ШКОЛА ШЛЯХЕТНИХ ДІВЧАТОК “ЛЕДІ”

73 8 250
ТОВ “ПРИВАТНА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІ СТУПЕНІВ ДЛЯ ХЛОПЧИКІВ “КАДЕТСТВО” 76 9 250
ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО “ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ

“ВИНОГРАДНИК”

131 9 100
с.Віта-Поштова ТОВ “СПЕЦІАЛІЗОВАНИЙ ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД “БРИТАНІКА СКУЛ” 113 8 200
с.Гнатівка ПРИВАТНИЙ НВК “ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА  I-III СТУПЕНЯ – ДИТЯЧИЙ САДОК “МІЦВА-613” 91 10 200
с.Крюківщина ТОВ “НВК “ЗНЗ І-ІІІ СТ. “МІЖНАРОДНА ІННОВАЦІЙНА ШКОЛА” – ДИТЯЧИЙ САДОК “ХЕППІ НЕСТ” 29 2 150
с.Чайки НВК «ЗНЗ «ЄВРОПЕЙСЬКА ШКОЛА “МИХАЇЛ” І-ІІІ СТ. – ЯСЛА-САДОК» 185 15 250
с.Свято-Петрівське ТОВ “НВК”ЗАГАЛЬНЬООСВІТНЯ ШКОЛА І СТУПЕНЯ – ГІМНАЗІЯ – ДИТЯЧИЙ САДОК”УМКА ГРАНД” 39 6 200
с.Софіївська Борщагівка ЗНЗ І-ІІІ СТУПЕНІВ “ЦЕНТР ДИСТАНЦІЙНОЇ ОСВІТИ “ДЖЕРЕЛО” 26 4 Без класних приміщень
ТОВ «НВК «ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД – СПЕЦІАЛІЗОВАНА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І СТУПЕНЯ – ГІМНАЗІЯ «СОФІЯ» 233 14 650
ТОВ «НВК «ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД І-ІІІ СТУПЕНІВ «НОВОСОФІЇВСЬКА ШКОЛА» – ДИТЯЧИЙ САДОК «МОЗАЙКА» 71 7 150
ВСЬОГО: 1091 94 2500

Отже, розрахунковий дефіцит місць у школах Києво-Святошинського району, з врахуванням наявних приватних навчальних закладів складає близько 8 тисяч місць. Рахуючи середній розмір школи у 800 учнів отримуємо недостачу 10 шкіл! Це при тому, що населення району продовжує зростати, пропорційно зростає і кількість дітей, відповідно місць має бути «з запасом» у кілька сотень, тож треба додавати ще 1-2 школи.

Ми запитали в директора Вишнівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 Плахотнюка Володимира Григоровича, як вони на місці справляються з ситуацією, що склалась й отримали таку відповідь:

  • Розумієте, ми зобов’язані організувати сам процес навчання для всіх дітей, які проживають на території обслуговування школи. Де і як – про це має потурбуватись засновник, тобто районна рада. Це їх завдання забезпечити населені пункти необхідною кількістю навчальних закладів. Вони мають можливості отримати всі дані про наявну кількість дітей в районі. Адже все є в єдиній базі освіти, в відділі статистики. Відповідно до цих даних район має вирішити скільки шкіл і де потрібно збудувати. Чому цього не робиться, я не знаю.
  • Нам сказали забезпечити – ми викручуємось. (Володимир Григорович для того, щоб надати можливість вчитись за місцем проживання більшій кількості дітей, віддав свій кабінет під клас, а сам перейшов в кабінет лаборанта. Те саме зробили вчителі, віддавши Вчительську кімнату під клас і бібліотекар з Бібліотекою. Адже в школі, де за проектною потужністю має навчатись по 20 учнів в класі, на даний момент знаходиться близько 30 учнів. – ред.).
  • Зараз від міської ради отримали наказ набирати в школи лише зареєстрованих в місті Вишневе дітей, і тільки коли лишатиметься місце, то брати з інших міст і сіл. А що робити, якщо місць немає навіть для тих, хто зареєстрований в місті? На це відповіді ніхто не дає.

На фото: Вчительська кімната Вишнівської ЗОШ №1, яка перенесена в коридор (відгороджена металопластиковою конструкцією).

На фото: вчительська кімната – надзвичайно мале приміщення, вигляд з середини.

Якщо думаєте, що найбільша проблема зі шкільною освітою – то ви помиляєтесь. З дошкільними навчальними закладами ситуація ще гірша! Тут проблема не у кількох місцевих рад, а в кожному населеному пункті. Якщо в школі примудряються розводити дітей по змінах, то в дитсадку так не зробиш. Тож в кількох населених пунктах середня кількість в групах перевищує 40 дітей (при нормативі у 20). Уявляєте собі таку групу? Це по наявній кількості. У відділі освіти не змогли відповісти яка реальна потреба і який розмір дефіциту місць у дошкільних дитячих закладах. Тож ми скористались офіційним показником кількості дітей віком 0-6 років на 1 тис жителів району (134,5), помножили на реальну кількість тисяч жителів у населених пунктах, припустили, що дітям потрібен дитсадок у віці 3-6 років і таким чином врахували показники. В останньому стовпчику таблиці відображена різниця між наявними дітьми та нормативною кількістю місць в дитячих садках.

Фактична забезпеченість населених пунктів Києво-Святошинського району дошкільними дитячими закладами, грудень 2017 року:

Місцева рада  Кількість жителів фактична, тис Наявна кількість дошкільнят в закладах (середній показник) Нормативна кількість дошкільнят (середній показник) Потреба Дефіцит реальний
Всього в 1 ДНЗ в 1 групі Всього в 1 ДНЗ в 1 групі
 Боярська міськрада 50,0 1914 239 34 1199 150 20 3363 2164
 Вишнева міськрада 60,0 2144 238 30 1226 175 20 4035 2809
 Чабанівська селищна рада 9,5 688 344 38 440 220 20 639 199
Бобрицька сільрада 2,5 168 168
 Білогородська сільрада 16,0 337 337 38 240 240 20 1076 836
 Бузівська сільрада 3,2 196 196 28 132 132 20 215 83
Віто-Поштова сільрада 4,0 269 269
 Гатненська сільрада 10,0 98 98 33 60 60 20 673 613
 Гореницька сільрада 4,0 377 377 34 220 220 20 269 49
 Горенська сільрада 8,0 85 85 43 46 46 20 538 492
 Дмитрівська сільрада 4,0 232 232 26 170 170 20 269 99
 Забірська сільрада 2,8 121 121 30 120 120 20 188 68
 Княжицька сільрада 2,5 55 55 28 60 60 20 168 108
Крюківщинська сільрада 12,0 145 145 48 60 60 20 807 747
Личанська сільрада 2,0 50 50 25 34 34 20 135 101
Лісниківська сільрада 3,4 229 229
Малютянська сільрада 2,5 168 168
Мироцька сільрада 1,5 25 25 25 25 25 20 101 76
Михайло-Рубежівська сільрада 4,4 83 83 28 60 60 20 296 236
Музичанська сільрада 2,5 89 89 30 50 50 20 168 118
Петропавлівсько-Борщагівська сільрада 16,0 720 180 38 496 124 20 1076 580
Петрушівська сільрада 1,0 67 67
Святопетрівська сільрада 10,0 311 311 52 140 140 20 673 533
Софіївсько-Борщагівська сільрада 25,0 875 875 73 240 240 20 1681 1441
Тарасівська сільрада 8,0 240 240 34 180 180 20 538 358
Ходосівська сільрада 3,4 138 138 35 75 75 20 229 154
Хотівська сільрада 8,0 150 150 38 150 150 20 538 388
Шпитьківська сільрада 4,0 128 64 26 120 60 20 269 149
Всього 280,2  18 843 13 300

Не дивно, що дошкільним навчальним закладам стає все важче знайти вихователів на роботу: спробуйте працювати з 40 (сорока) дітьми! Це стрес і для вихователя, і для дітей.  Цікаво, де обурені батьки з закликами щодо будівництва нових дитячих садків? Невже всіх влаштовує, що на майже 19 тисяч дітей в районі приходиться всього лише 5,5 тисяч місць в дошкільних закладах?! Можливо спасіння в приватних садках? Їх офіційно зареєстровано аж десять в районі, хоча «підпільних» студій дитячого розвитку працює значно більше. Тож офіційно маємо ще 975 місць у приватних дошкільних закладах.

 Таблиця «Приватні дошкільні навчальні заклади Києво-Святошинського району, грудень 2017 року»

Населенний пункт Садочок (скорочена назва) Груп Дітей дітей в групі Проектна потужність ДНЗ на кількість дошкільнят
м. Боярка ТОВ «Центр розвитку дитини «Казка» 4 19 5 60
с. Білогородка НВК «Школа І  ступеня – дошкільний навчальний заклад «ЗЕЛЕНСАД» 3 32 11 45
с. Гореничі «Приватний НВК  «Загальноосвітня  школа 1-3 ступенів – дитячий садок  «Міцва 613» 4 43 11 100
с. Чайки НВК «Загальноосвітній навчальний заклад Європейська  школа «Михаїл» І-ІІІ ступенів – ясла-садок» 5 49 10 80
с. Свято-Петрівське ТОВ НВК «Загальноосвітня  школа І ступеня – гімназія – дитячий  садок «Умка – гранд» 5 91 18 120
Село Софіївська Борщагівка ТОВ «Дитячий центр «Моя капітошка» 6 47 8 120
ТОВ «Дошкільний навчальний заклад  «Ясла-садок «Левенятко» 4 95 24 125
ТОВ «НВК «Загальноосвітній навчальний  заклад І-ІІІ ступенів «Новософіївська  школа» – дитячий  садок «Мозайка» 4 68 17 80
ТОВ «НВК «Дошкільний навчальний заклад – спеціалізована загальноосвітня школа І ступеня – гімназія «Софія» 8 170 21 200
Село Ходосівка ТОВ «Дошкільний  навчальний  заклад «Ясла-садок «Світлиця» 0 0 0 45
ВСЬОГО: 43 614 975

Отже, розрахунковий дефіцит місць у дошкільних навчальних закладах по населених пунктах Києво-Святошинського району, з врахуванням приватних закладів, складає більше 12 тисяч місць! Розмір середнього ДНЗ – близько 200 дітей, та навіть якщо будувати великі, на 500 дітей дитсадки маємо дефіцит як мінімум у 24 дошкільних навчальних заклади. І зростання кількості дітей щороку…

Про те, як в нинішніх умовах працюють в дитячому садку розповідає директор Вишнівського Дошкільного навчального закладу “Намистинка” Рябчун Таміла Миколаївна:

  • Входимо в положення батьків, їм же ж треба працювати. Намагаємось брати дітей по максимуму, скільки можемо вмістити.
  • Працюємо з подвійним а то й потрійним навантаженням. Через понаднормативну кількість дітей в групі збільшується частота захворюваності серед дітей.
  • Вихователям складно. Стараємось організувати заняття по підгрупам, де з однією групою займається вихователь, а з іншою помічник вихователя.

Це ми сухими цифрами порахували кількісну компоненту проблеми. Інший аспект – якість. Чи відповідають сучасним вимогам приміщення та педагогічний склад шкіл та дитсадків? Чи хтось впроваджує передові навчальні технології? Вивчає досвід країн-лідерів дошкільної освіти Японії та Фінляндії? Чи преміює районний відділ освіти викладачів та керівників шкіл за впровадження інновацій в освітньому процесі? На жаль, відповідь очевидна – ні. І хто більше винуватий: чиновники, які живуть за тими ж правилами, як і 30 років тому, чи кожен з батьків, хто не вимагає від місцевої влади зміни в ситуації? Працювати треба, безумовно, і з відділом освіти району (в першу чергу щодо якісної компоненти), і з органами місцевого самоврядування (саме вони ініціюють будівництво нових об’єктів). А поки маємо ситуацію, коли щороку бачимо звіти про будівництво в районі кількох нових «стріт-файт майданчиків» (майданчики для вуличних боїв)… Про динаміку ситуації в освітній сфері звітів немає. Дивна логіка інвестицій бюджетних коштів. Ми дітей до конкуренції в цивілізованому світі готуємо, чи до боїв на вулиці за шматок хліба?..

Роман Іваненко – член виконкому Київської обласної організації ПП «Об’єднання «Самопоміч»

Наталя Коробенко – представник ГО «Об’єднання «Самопоміч» у Києво-Святошинському районі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *