«В 2017 році колапс місцевій владі практично забезпечений. Місцеві бюджети залишаються без розвитку» – Ольга Бабій, депутат, Голова постійної комісії Київської обласної ради з питань бюджету та фінансів.

На початку минулого року я попереджала, що в кінці 2016 року матимемо на місцях глобальні проблеми з фінансуванням галузі ПТУ. Так воно й вийшло. Цього виявилося замало, й місцевій владі до проблематики галузі профтехосвіти додалися інші сфери: заклади освіти та медична галузь. Згідно нововведень державного бюджету на 2017 рік, видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв закладів охорони здоров’я й освіти передаються з державного бюджету до місцевих бюджетів. В що це увіллється фактично на місцях? Розглянемо на конкретних цифрах населених пунктів Київщини.

На 2017 рік заклади медицини та освіти Сквирського району потребують видатків з оплати комунальних послуг та енергоносіїв в розмірі майже 20 млн грн. Станом на 01.11.2016 рік вільні кошти бюджету розвитку м. Сквира становлять 11 млн 791 тис. грн. Фастівський район у 2017 році потребуватиме понад 17 млн грн. На 01.11.2016 року вільних коштів місцева влада має менше ніж 8 млн грн.

Якщо ми прогнозуємо недофінансування освітньої та медичної галузей в Київській області, стає зрозумілим, що в новому році освіта й медицина цих районів та містечок є незабезпеченою грошима вже з січня місяця.
Постає питання – звідки містам брати кошти на утримання лікарень та закладів освіти?

Вихід один – пускати під ніж бюджети розвитку. Такими діями центральна влада заклала в найближче майбутнє невиконання місцевою владою своїх зобов’язань перед громадою, адже позбавляє їх коштів на розвиток та благоустрій міст, змушуючи кошти бюджетів розвитку направляти на ті сфери, які до цього часу фінансувала держава.

Щоб зрозуміти, що таке бюджет розвитку для пересічних громадян, наведу приклад розпорядження на великому місті Київської області – Білій Церкві. Понад 150 млн грн – це ті кошти, які влада мала в розпорядження виключно на розвиток. Отже, деякі цифри та дані:

Протягом року велося будівництво нового дитячого садочку та нової школи на масиві Піщаний, їдалень та спортивних залів для загальноосвітніх шкіл, реконструкція приміщень десяти дитячих садочків міста, а також басейнів та спортивних майданчиків в закладах освіти. Понад 6 млн грн витратили на капітальний ремонт дошкільних навчальних закладів та майже 9 млн грн на капітальний ремонт загальноосвітніх навчальних закладів. Зазнали капітального ремонту й системи опалення в усіх закладах як шкільної, так й позашкільної форм навчання. Це невеликий перелік того, що вдалося міській владі зробити лише за один рік, використовуючи на це лише власні кошти – бюджет розвитку Білої Церкви.

Загальна сума видатків з бюджету розвитку на освіту в 2016 році склала 40 545 000 грн. Медицина: капітальні видатки в 2016 році склали близько 5 млн грн. Лише на придбання апарату нового покоління УЗД місто витратило 2 400 000 грн за пару місяців використання якого вже є врятовані життя. На охорону здоров’я витратили 4 915 000 грн.

Разом на освіту та медицину витрачено в 2016 році з бюджету розвитку 49 751 000 грн, що склало майже третину бюджету розвитку міста. Решта грошей пішли на дороги, нові тротуари, прибудинкові території, ремонтування зливних систем, тролейбуси, парки тощо.

Бюджет розвитку Білої Церкви в 2016 році склав більше 158 млн грн. А тепер, УВАГА: розрахунковий бюджет розвитку міста на 2017 рік складає 5,5 млн грн!

Відповідно до державного бюджету на 2017 рік, на місцевий бюджет Білої Церкви перекладаються додаткові видатки на утримання освіти та медицини в розмірі: освіта – 26 925 000 грн, медицина – 24 245 000 грн. Разом це 51 170 000 грн. Й ці кошти повинні вийнятися з бюджету розвитку.
В 2017 році ремонтувати, будувати та відновлювати владі на місцях так само жваво, як в 2016 році, вже не вдасться. Можна констатувати, що фінансова децентралізація зводиться до нуля, а у міст забирають гроші на розвиток.
Тож, окрім цілковито прогнозованої фахівцями проблеми щодо фінансування закладів ПТУ, навколо якої точилося чимало обговорень протягом 2016 року, відтепер міста мають подібну ситуацію з закладами освіти та медицини. Місцева влада по всій країни, освітяни та медики б’ють на сполох, попереджають про катастрофічні наслідки, але, на жаль, держава не реагує.

Зрозумівши загрозу, я, як Голова постійної комісії Київської обласної ради з питань бюджету та фінансів, подала звернення до Верховної ради України від Київської обласної ради, яку свого часу один з колишніх губернаторів назвав «жорстким бюрократом», з проханням врахувати певні передумови до можливої в майбутньому катастрофічної ситуації.

Згодом отримала відповідь, мовляв, у Верховній раді України розуміють проблему і відправили цю ситуацію на доопрацювання в Міністерство фінансів України.

Тепер питання за Міністерством фінансів…

Підсумовуючи
Державний бюджет на 2017 рік прийнятий. Я мала надію, що вони схаменуться. Надія почала танути, коли стало зрозуміло, що субвенції на Фонд регіонального розвитку знято (3 млрд грн), та додано на субвенцію соціально-економічного розвитку. Скільки загалом країні коштуватиме нічне голосування у Верховні раді України – покаже час. Поки достеменно відомо, що це 3 млрд грн народних коштів на підтримку депутатів-мажоритарників. І це в країні, яка не має якісної та доступної медицини, де з кожним роком знищується освіта, де взагалі немає енергозбереження…

Також тієї ночі вмерла бюджетна децентралізація. На місцеві бюджети перекладається відповідальність за існування галузей, які задекларовані як державне конституційне право на безкоштовну освіту і безкоштовну медицину. Місцеві бюджети в наступному році чекає повний колапс.

Місцеві ради по всій країні будуть змушені закривати лікарні та школи, скорочувати персонал (не врятує навіть переведення частини на неповний робочий день), в школах та дитсадках не буде тепла, книжок, канцтоварів та інших благ для дітей.

Як підсумок, знову з’являться батьківські фонди, за рахунок яких батьки здаватимуть гроші на ремонти та заміни вікон санвузлів.

Ситуація навколо місцевих бюджетів матиме за собою набагато гірші наслідки, ніж може комусь здатися на перший погляд.