Майже 400.000.000 гривень жителі Київської області сплатили НАК «Нафтогаз» за газ, який не використали. Фантастика, подумаєте ви? Хотілося б, щоб то був злий жарт. Але ні, це правда сьогодення. Коли в країні з’явилася сумна тенденція скорочувати або взагалі припиняти фінансування ряду програм з оздоровлення та освіти всіх рівнів, раптом став надбанням громадськості такий несподіваний жест доброї волі від населення. Правда, останнє, населення, і не в курсі щодо своєї щедрості. Чому своєї? Маргарет Тетчер говорила, перебуваючи на посаді прем’єр-міністра Англії: «Немає ніяких державних грошей, є гроші платників податків». Ці кошти з державного бюджету мали б стати корисними для українців. Хто винен і що робити?

З проханням роз’яснити ситуацію ми звернулися до фахівця, фінансисту за фахом, депутата Київської обласної Ради, голови постійної комісії з питань бюджету та фінансів Ользі Бабій:

1767680– Ольго Андріївно, Мінфін заявляє про те, що у нас немає грошей на фінансування медицини, ми скорочуємо витрати на освіту, й, при цьому, через недосконалий механізм компенсації субсидій дотуємо державних монополістів з державного бюджету. З чого взагалі виникла така ситуація?
– Я розповім. Сам механізм субсидій передбачає, що субсидія виділяється по нормі. На одну людину, наприклад, двісті кубів газу на місяць. Коли людина фактично споживає газ, він споживає, наприклад, 80 або 100 м.куб. Тобто, люди навчилися економити. Що підтверджує й сам «Нафтогаз», на своїй сторінці в соціальній мережі вони написали наступне: – «Вживання газу скоротилося на 30%»:

1767682

Справа в тому, що, фактичне споживання виходить менше нормативного. І коли нараховується субсидія, вона перераховується на рахунок Київоблгазу, умовно перераховується, це ж не грошова операція.


– Уточню: з держбюджету?

– Так, це така операція трансферту, при якій гроші на розрахункові рахунки не заходять. В кінці схема виглядає так:

У держбюджеті закладається необхідна сума грошей на компенсацію відібраних кубів газу по субсидіях населенням, згідно з установленими нормативами. Населення замість необхідних йому (згідно з прийнятими нормами) двохсот, наприклад, кубометрів газу, бере вісімдесят. У Київоблгазу є розрахунки з НАК. У населення є розрахунки з Київоблгазом, але! Держава говорить: – «Я гарантую оплату зростання тарифів!», І через механізм субсидії людям повинна компенсуватися вартість спожитих послуг.

Що відбувається: фактично, схема виглядає так, як описала вище, але гроші йдуть безпосередньо з держбюджету відразу в НАК «Нафтогаз» і виходить що, якщо людина спожила в місяць 80м. куб. при встановленій нормі в 200м. куб., то гроші приходять за 200 м. куб. А нормативи завжди вище реального споживання. І за рахунок цього протягом якогось періоду сформувався цей борг – 378 млн.грн. Можете уявити собі – вимито грошей з державного бюджету на користь НАК «Нафтогаз» на цю величезну суму.
 – Виходить якийсь узаконений державний офшор, де кінцевий бенефіціарій – НАК «Нафтогаз» …
– Можна і так позначити: державний офшор. Ситуація яка – ми говоримо, що у нас немає грошей на медицину, на освіту, але при цьому по прихованої схемою субсидій ми дотуємо НАК «Нафтогаз». Виходить ще таке: по суті та в силу вимог умов міжнародного кредитування, держава не має права дотувати збиткові державні монополії. Дана схема дозволяє обдурити міжнародних кредиторів. А це ще одна пляма для репутації нашої країни в очах світової спільноти.
– Це один аспект піднятого нами питання. Другий ось який: в одному з матеріалів, які я вивчала, розбираючись в даній проблематиці, був такий текст: – «В разі ігнорування цієї проблеми Кабінетом міністрів України підприємства газопостачання, теплопостачання, водопостачання можуть отримати вже по закінченню опалювального періоду загрозу в штучному доведенні до банкрутства через наявність касових розривів і неплатоспроможність». Що це формулювання означає, чому виникає загроза банкрутства?

– Я поясню, знову-таки, на прикладі того ж Київоблгазу, раз з них і почали: у них є сезонність, є опалювальний період. Також як і у тепловиків, водників – у всіх, що надають комунальні послуги. Переплати існують по кожній галузі.

І як виглядає схема: ось у них є тариф: ціна за споживану послугу, яка вимірюється кубометрами. Також треба зарплату платити, податки сплачувати, витрати на організацію праці знову-таки. У структурі собівартості, наприклад, вартість газу у тепломережі займає 60 – 70%. В даному випадку вони за згаданою вище схемою платять за газ. Тобто їм за нормою споживання за їх споживача сума-субсидія пройшла, але факту то споживання газу немає! Всі гроші йдуть на НАК «Нафтогаз». Таким чином, вони залишаються без оборотних коштів взагалі, тобто, у них немає коштів на виплату зарплат, немає коштів на сплату ПММ, тому, що немає грошових розрахунків.
– Висновок?
– Субсидія повинна бути монетарною! Тобто, вона повинна виділятися в грошовому еквіваленті і людина сама повинна приймати рішення, за що він буде платити.


– Але ця ж схема виникла не сьогодні …

– Абсолютно вірно, вона виникла не сьогодні, а в 2014-му році, коли прийняли Постановою Кабміну № 409 від 06.08.2014г. зміни до Постанови № 1156 від 27.07.1998г. «Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії», а саме до пункту 19 були внесені зміни, зокрема, є такий абзац:

7747314

Але зараз ця історія досягла вже критичної точки. Можете собі уявити: 378 мільйонів гривень тільки по Київоблгазу тільки по Київській області! Фактично, ці ж переплати висять на рахунках людей. Завтра ці люди приходять і кажуть: «Поверніть нам гроші!» А грошей немає! Ця схема, фактично ручного регулювання. А автоматично гроші вимиваються в НАК «Нафтогаз».

Від автора:

Київська область в особі депутатів Київоблради однією з перших підняла цю ситуацію на широкий загал. На своєму останньому засіданні постійна комісія Київської обласної ради вирішили підготувати проекти рішень Київоблради «Про депутатський запит членів постійної комісії Київської обласної ради з питань бюджету та фінансів в Кабінет Міністрів України про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 №1156« Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії » та постанови від 21 жовтня 1995р. № 848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива»

Будемо стежити за розвитком подій по даній темі.

 

http://blogs.korrespondent.net/blog/events/3636310/

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *