Роман Іваненко

член виконкому Київської обласної організації ПП «Об’єднання «Самопоміч»

Згідно Конституції Україна складається з адміністративно-територіальних одиниць: від області до села. Район – адміністративно-територіальна одиниця другого порядку (після області), основна задача його функціонування – це забезпечення ефективного функціонування і розвитку території, особливо в частині спільної інфраструктури. Зокрема це медична інфраструктура (коли лікарні обслуговують не один, а кілька сусідніх населених пунктів), освітня інфраструктура (школи та дитсадки), транспортна інфраструктура (забезпечення якісного та ефективного сполучення між населеними пунктами). Тобто основна мета існування району – дати території спільну інфраструктуру, яка обслуговує кілька населених пунктів. З трьох перелічених аспектів відповідальності району (медицина, освіта і транспортна інфраструктура) розглянемо один: транспорт.

Одна з найбільших проблем території – маятникова трудова міграція, коли щодня близько ста тисяч жителів Києво-Святошинського району, в страшенних заторах у забитих «під зав’язку» маршрутках або на власному автотранспорті намагаються досягти Києва, щоб втрапити на роботу.

Якість життя у передмісті значною мірою залежить від можливості швидко дістатися до роботи і в інших справах. Нам постійно говорять про успіхи районної влади, але час доїзду останні кілька років тільки збільшується! Щомісяця ситуація стає гіршою, тож в цьому аспекті відмічаємо цілковитий НЕуспіх районної влади!

Як це подолати? Сприяти затвердженню прозорих генеральних планів сіл та міст та ефективно керувати забудовою через контроль розширення меж населених пунктів. Такі дії необхідні для планування та реалізації розумної транспортної системи. Хто зараз знає загальну кількість населення в районі за генпланами? Чи зможуть вони пересуватися по наявним транспортним артеріям, що сполучають населені пункти району і м. Київ? Чи можна було не чіпати трасу Київ-Бишів і не перетворювати її на алею світлофорів? Які інші види громадського транспорту, крім легендарних маршруток можна використовувати? Чи можна було продовжити лінію швидкісного трамваю від Борщагівки до, наприклад, Білогородки або Боярки? Чи можна було вздовж ліній швидкісного трамваю запланувати ще одну автодорогу районного значення? Чи можна використати досвід Парижу щодо використання залізничних колій для громадського транспорту?

Пару слів про цей досвід: спеціалізоване підприємство RER (Réseau Express Régional) під спільним управлінням Паризького метрополітену і Французької залізничної компанії використовує залізничні колії в приміській зоні, а у межах міста використовує колії ліній метро. Тобто сідаючи, наприклад у приміський спеціалізований потяг (наземне метро) на залізничній станції Боярка ви виходите через 20 хвилин на ст. М Вокзальна і пересаджуєтесь на сусідній колії вже на потяг метрополітену. Одна система квитків, одна система управління пасажиропотоком, чіткий графік руху. До речі, в Парижі така система працює з 1977 року – це далеко не революційна ідея, комфортні умови пересування громадським транспортом давно вже норма життя в цивілізованому світі.

Нещодавно в пресі пройшла серія новин щодо перевірки Державної архітектурно-будівельної інспекції України (ДАБІ), під час якої з’ясувалось, що видані у Києво-Святошинському районі містобудівні умови і обмеження суперечать Детальному плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови в селі Софіївська Борщагівка, затвердженому рішенням №21 Софіївсько-Борщагівської сільської ради від 25.02.2016. В акті вказано, що посадові особи відділу містобудування та архітектури Києво-Святошинської РДА «мали підстави для відмови у видачі МУО, але прийняли рішення про видачу». Ухвалою Солом’янського районного суду від 12 травня 2017 року (справа №760/7616/17) порушене кримінальне провадження за фактом видачі містобудівних умов та обмежень для ділянок по Великій Кільцевій, 9 та вулиці Садовій 51, в с.Петропавлівська Борщагівка. І це далеко не вичерпний перелік скандалів, що виникають навколо забудов в районі… Фігуранти – відповідальні працівники Києво-Святошинської РДА.

Чи можна вести забудову законно і планово, на користь території? – Так! Для планування розвитку територій та систематизації вимог щодо будівництва в Україні діє система спеціалізованих нормативних актів – Державних будівельних норм (ДБН) – тож треба їх дотримуватися! Існує важливий документ «Схема планування території району». Згідно пункту 5.1. ДБН Б.1.1-13.2012 основним завданням планування території районів є «розроблення раціональної планувальної організації території району, зокрема: забезпечення оптимальних умов проживання населення, раціонального використання природніх ресурсів, охорони навколишнього природного середовища та культурної спадщини, створення транспортної та інженерної інфраструктури». Окремим ДБНом передбачена структура цього документу, зокрема на проектному плані мають відображатися «трасування та розміщення комунікацій і споруд загальнодержавної, регіональної та місцевої інженерно-транспортної інфраструктури, об’єктів комунального господарства, у т.ч. спільного використання декількома територіальними громадами». Хочете побачити Схему планування території Києво-Святошинського району? Майбутнє громадського транспорту і дорожньої інфраструктури? В інтернеті можна знайти: http://www.ksrr.gov.ua/documents/pravova-baza/78-ksrr/novini/332-skhema-planuvannya-teritoriji-kievo-svyatoshinskogo-rajonu.html.

Там чотири малюнки, без жодного смислу, Схеми планування території району не існує, з Генеральними планами населених пунктів вона не ув’язана, розрахунків пасажиропотоку, потоку автотранспорту не існує, перемовини з Укрзалізницею і метрополітеном щодо можливості організації приміського сполучення ніхто не проводив. От і все планування, і вся якість життя кожного конкретного жителя Києво-Святошинського району… Це ми ще не торкались інших аспектів життя – наприклад освіти чи медицини. Стан речей там такий же.

Чому в найбільшому районі України, з наявним населенням більше 300 тис.чол. і бюджетом більше 1 мільярда гривень такий стан справ? Чи ефективно використовуються кошти? Чи варто продовжувати забудову не маючи відповідної інфраструктури? Варто про це подумати кожному, бо ще кілька років такого управління територією і з такого гетто люди будуть змушені тікати в інші місця.

Насправді все просто: реформа децентралізації має нарешті відбутись і тут. Утворені кілька об’єднаних територіальних громад будуть ближчими до потреб людей, ніж “районна державна адміністрація”. Порівняйте за назвою: “об’єднана територіальна громада” і “районна державна адміністрація”… То «державна», а то «територіальна»… Що ближче людям? Відповідь очевидна, а докладніше у наступному випуску.